Sydney Trip - Part 2 ( 26052014)


Lepas habis segala masalah dekat Airport, kitorg cargas gerak nak pergi ke hotel. Badan dah berlengas weh! Bukan sebab weather. Weather okay 22c je. Autumn. Dingin gitew! Tapi berpeluh sakan sebab ke sana sini mencari stroller. Takde stroller memang azab weh. Bukan kecik-kecik anak yang nak dipikul kehulu kehilir 5 hari.

Dari airport, ambil train untuk ke hotel. Aku macam tak sabar nak tengok train dia. Sakai sikit. Dulu pergi New Zealand tak ada pun naik Public Transport. Sewa kereta. Teringin sangat nak tengok transportation system yang orang cakap efficient gila tu. Betul ke tidak kan?





Train dua tingkat bak hang! Tak payah berebut-rebut. Banyaaaaak gila seat kosong. That was Adam's first train ride. Memang efficient weh. Kalau dia kata 7 minutes, ngam 7 minutes on the dot train sampai depan kau. Walau coach train tu macam dah buruk-buruk je. Tapi still reliable.

Train Fee: AUD 15.70/ pax (infant free)
Convert Currency @3.04: RM 47.70/ pax

Dalam 25 minutes jugak lah dari airport nak sampai ke station untuk ke hotel aku. Jangan risau. Selagi kau pandai membace and speak English. Tak akan sesat punya. Semua ada tulis. Baca je. Kalau nak double confirmation, just ask around. Diorang sangat helpful and friendly. 



Tu hotel yang kitorang duduk untuk 5 days 4 nights. En-suite bathroom adalah criteria yang paling utama dalam pencarian hotel. Tak mau ah share dengan ntah-sapa-sapa bathroom kan? Takda privacy.

Sampai hotel around 01:00PM lah jugak. Ingat boleh terus masuk (dalam kepala dah set check in pukul 12. Napa ntah? Padahal sepatutnya pukul 3). Front desk during that time macam hareeem sikit. Lelaki. Tak helpful langsung. Kemain strict. Patut dia jadi Warden Penjara. Bukan front desk hotel. Dia cakap kena juga tunggu pukul 3. Tak de langsung usaha nak bagi aku masuk awal. Padahal bilik ada je. Dah ready kot. Aku tunggu lah kat lobby around 20 minutes. Dengan perut kebuloq. 

Aku saja menyusahkan receiptionist tuh. Mintak dia sediakan hot water lah, sebab nak sterelize bottle susu anak aku. Mintak tissue lah. Anak aku melalak lah. Sampai dia pun menyampah tengok muka aku kat lobby tuh memekak menyusahkan dia, last-last dia bagi aku kunci bilik. Hahaha. Padan muka kau. Kalau bagi dari tadi kan senang?

Ada orang M'sia jugak during that time. Tapi kemain berlagak muka pompuan tuh. Macam lah aku nak mintak duit dia. Nape ntah? Orang MLM kot. Selalu orang MLM je suka berlagak dan berbangga diri nih. Eh? Tiba-tiba.

Accommodation Charge : RM 1500 (total)

Lebih kurang RM 380 lah semalam charge hotel. Kalau kat M'sia boleh dpt hotel mewah dah. Concorde lepas dah. Tapi nih bilik memang super kecik. ngam-ngam letak katil queen satu, almari kecil, tempat letak beg and ade ruang untuk anak aku merangkak je. Muat-muat je untuk anak aku merangkak.  Tapi tak pe lah. Still selesa untuk kitorang 3 beranak. 

Kalau baca online, Hotel ni suggest kita untuk turun dekat Station Townhall. Then walk about 10 minutes untuk sampai. JANGAN terpedaya. Sebab kita sampai kan bawak beg berat. Kalau turun dekat Townhall, perjalanan macam mendaki bukit sikit untuk sampai ke Hotel. Mongah makcik! So aku advice turun dekat Central Station. Lebih selesa. Jalan rata, cuma ada 3 traffic lights untuk ditempuh. 


Sydney tengah musim Autumn, jadi siang tuh macam pendek. Dalam pukul 5 dah gelap. Sampai hotel, lepas mandi + makan + tidur (tak paham kenapa kena tidur lagi.hahah), baru siap-siap keluar. Memang tak ada perancangan nak pergi tempat hebat-hebat pun. Just nak sightseeing je dulu. So kita pergi Circular Quay. Nak tengok Vivid Sydney. Benda ni ada setahun sekali je. Luckily masa kitorang punya trip, ada event ni.







Show started at 7pm. Masa ni orang tak ramai sangat lah lagi. Sebab awal kan? Free je show ni. Unless kalau nak masuk Opera House tu, then only kena bayar AUD70 kot. Aku tak masuk. Jalan-jalan kat situ je.  Gambar macam haremmm. Pakai phone je. Digital Camera bawa. Tapi payah ah. Dengan Stroller anak lagi, nak bukak beg ambil camera lagi. So pakai je phone.  

1st day kat Sydney ended up sampai situ je. Tak tunggu sampai habis pun. Ada anak kecil. Aku rase event yang bersesak-sesak adalah sangat tak sesuai. Jadi lah, asal dapat tengok kan? Aku pun bukan pandai sangat nak appreciate seni-seni ni.



Dinner. Pizza hebat macam tuh, selamba je diorang buat. Tempting gila weh! Banyak je Halal Restaurant dekat area Hotel yang kitorg duduk tu (George Street). Jangan Risau!

Food Expenses Day 1 : 
Kebab AUD 10/pax = RM30.40/per pax
Pizza AUD 4/ slice = RM 12/per pax


Balik hotel around 9:00pm macam tuh, dah gelap gila. Mandi and tidur lagi! Esok pulak kita berjalan sakan

No comments:

Post a Comment