Nasi Wangey- Ipoh, Perak

Last weekend, kitorang ke Ipoh. Ada wedding housemate aku masa kat Uitm Shah Alam dulu. Housemate kan, wajib lah kena pergi, plus masa wedding aku dulu dia gigih datang. So bertambah lah WAJIB!

Gerak dari KL dalam pukul 11.00 pagi, traffic clear. Just banyak motor besar je on the road. Sabtu kan? Konvoi lah deme tuh! Aku sampai Ipoh dalam pukul 01.00 tengahari. Berpusing mencari rumah pengantin dekat sejam. Sampai pening kepala aku asyik berpusing kat tempat yang sama je. Dan-dan pulak lah time tuh coverage tak bagus, tak dapat lah nak access ape jenis pun kat internet. Tak kan nak call pengantin pulak kan? Sah-sah lah orang tengah berbahagia bersanding kat atas pelamin.

Jumpa lah juga rumah pengantin dalam pukul 2. Perut dah mendidih weh! Ape lagi...zassss..cari port bawah khemah dan mencekik! Jangan hiraukan keadaan sekeliling! Perut lagi penting!

Lepak kejap, then terus gerak balik KL. Panas nyer Ipoh, Ya Allah. betul punya terik! Sampai pening kepala aku! On the way nak mencari jalan balik tuh, Sembang-sembang lah dengan husband aku pasal nasi wangey. Terus husband aku kata "jom carik!". Aku dah pening. Bukan baru makan kenduri ke tadi? Nih nak pergi cari nasi pulak lagi. Tak ke muntah?. Alasan dia, dah alang-alang sampai. Layan kan aje lah.




Kene jumpa jalan nih dulu nak cari kedai Nasi Wangey ni. Kedainya depan jalan nih. 



Aku mula-mula nampak signboard kedai nih, aku lagi pening. Biar betul husband aku nih? Tak kan kedai Cina pun nak main sebat je. Siap rumah tumpangan segala! Seram je..Tapi bila keluar kereta, tengok ramai gila orang melayu kita dalam tuh. Husband aku cakap, yang jual nasi tuh mamak. Tapi dia tumpang kedai Cina tuh. So nama premis tuh diorang retain je. Tak tukar. Owner premise tuh pun still Cina. Diorang just cater untuk air and roti bakar tak silap.




Dah dekat pukul 4 petang pun kedai still full. Jenuh nak cari seat. Orang beratur nak amik nasi pun panjang! Aku dapat seat hujung kedai. Betul-betul dekat tempat buat air.


Sambil tunggu husband aku siap ambil nasik, sibuklah aku duk usha uncle nih buat roti bakar. Sedap lah kot roti bakarnya. Ramai orang order. Aku tak test pun. Sebab perut senak lagi makan nasi kenduri.



Tara...ini lah nasi wangey. Ada jugak orang panggil nasi ganja. Mana satu yang betul? Idak lah makcik tahu! Ala-ala nasi kandar je rupanya. Tapi cume ade telur masin. Nasi kandar tak de kan? Aku jamah lah jugak. for the sake of dah sampai kan? Sedap memang sedap. Tapi slack lah. aku kenyang gila! Padahal aku memang lah hantu masakan mamak nih. jadi lepas 2-3 suap, aku dah tolak pinggan dah. tak larat weh! Kang muntah tak pasal je!


Ini cost untuk dua pinggan nasi wanggey biasa. Ada macam-macam lauk lagi sebenarnya. Tapi kitorang ambil ayam je. Masa kenduri tuh tak dapat makan ayam. Lauk ayam dah habis! So, revenge! Murah dan sedap! Maybe next time kalau datang sini, kene make sure perut betul punya kebulur. Baru feel! Ini perut tengah senak, nak sumbat lagi? Penghayatan tu kurang lah jadinya! Sekarang baru teringat balik nasi nih. Lapa weh!


No comments:

Post a Comment