Penipu Online

Recently ada a few old friends yang approach aku through FB. Old means, kawan yang dah berzaman, friend je kat FB tapi tak pernah bersembang ape, comment waima main game FB pon. Kira mcm dummy friend lah kat FB tu. Tak berfungsi apa-apa.

Aku dah banyak kali terkena, bila ada orang yang lama gila *read tak pernah contact aku, tiba-tiba contact aku, for sure ada certain reasons/ purpose. MESTI ada hidden agenda. MESTI!

Dulu aku pernah terkena, kata lama tak jumpa. Ajak jumpa, aku pun bodoh-bodoh alang pergi jumpa. The first few minutes, ok lah. Sembang. Tiba-tiba kang datang pulak kawan dia, bawak beg, borang, pamplet and segala mak nenek, nak sembang pasal MLM. Macam celaka.

Baru ni, sama jugak. Ada member yang approach guna teknik yang sama. Teringat, lama tak jumpa. Fine. Dia dah fulfilled criteria orang yang aku benci di FB.


Okay, kat atas ni ayat mukadimah dia, aku baca pun dah menyampah. Taktik lama. So aku sound siap-siap.




Dia deny, so aku rasa bersalah ah jugak. Sebab asek ade negative thinking pasal orang yang dah lama tak contact, tiba-tiba muncul kembali ni kan? Conversation stopped there. Dia bagi no.dia, tapi aku still reluctant nak bagi dia no.aku. Aku diam je, tak reply apa-apa message dia.

Past few days, tiba-tiba aku dapat message lagi dari dia. 



Hah kau! tiba-tiba dah ber dear-dear pulak dengan aku.Macam lahanat! Mula-mula kau deny, kata tak ada jual apa-apa product. Kata teringat kawan lama je, sekarang ni apa? 

Aku kan, seriouslah tak ada masalah langsung nak beli/ support business kawan-kawan. Ramai je kawan aku yang berniaga cake, tudung, baju, kasut segala online. Bila aku rasa perlu, kena dengan citarasa aku, aku beli. Tak ada masalah.

Masalahnya sekarang. Aku paling lah benci orang yang menipu. Mula-mula kata tak ada apa-apa. tiba-tiba paaappp.. kau message aku kata kau ade jual itu lah ini lah. Boleh je kau start dari mula. 

"eh, aku ade jual produk nih, kau nak try?"

Kan senang. Kalau aku nak, aku beli. Kalau tak, tak payah. Habis cerita. Ini, kau nak start conversation dengan masalah rindu lah, lama tak jumpa lah, teringat lah. Apa jadahnya?? Padahal, kau langsung tak teringat pun, x rindu pun. Kau just nak increase sales kau kan? and I'm the only friend yang kau belum approach? Kau teringat yang aku ni pun berduit dan boleh beli product kau kan? Kau teringinkan duit aku kan sebenarnya?

Aku faham, orang buat macam-macam untuk tambah pendapatan masing-masing, tapi tolong lah beretika sikit. Jangan fikir duit je. Kalau nak business, be brave. Buat betul-betul. Ini kalau kau pun tak berani nak inform orang yang kau jual, macam mana kan? Sampai nak kena menipu dulu. Nampak desperate sgt. Elok-elok kau jadi dummy friend kat FB aku, terus kene block.


No comments:

Post a Comment