Air Asia Free Seats-Betul Ke Bohong?

Jawapan yang pasti adalah Bohong! Aku rasa Air Asia tak berapa nak faham concept free. Free defined as :


"without cost or payment."


Pernah tak sesiapa pernah checkout website Air Asia without making any payment even kita dapat grab the zero fare? Tak pernah kan? So terang-terang kat situ dah salah concept. 



Recently, Air Asia ada lagi buat promotion free seats ni. Aku baca kat FB Air Asia, ramai orang menyumpah, Air Asia penipu lah, ticket tak de yang murah lah, ticket lagi mahal dari MAS lah, and etc.



So aku cuba cari ticket within the given travel date. Nak tahu betul ke tak wujud free seats or dusta semata-mata. Aku try ticket KL-Kuching (return).



Ok, yang kat atas ni, details payment. Betul! Flight memang zero fare. Tapi ada airport tax, fuel surchage, dan segala macam mak nenek yang aku pun tak tahu lah ape benda kan? Daripada free, aku ended up kene bayar RM 544. So sekarang ni macam mana? RM 544 tuh nak considered as free ke? 


Memang dekat promo tu terang-terang tulis airport fee and taxes apply, tapi seats kau tak free jugak Air Asia oi..Kene bayar additional RM6/pax jugak ape untuk seats allocation. Free celah mananya?



I don't really mind lah nak bayar the 500 pun, sebab aku paham sangat, kita dah dalam tahun 2013. Mana ada benda Free lagi . Total RM 500++ untuk angkut semua family aku pergi Kuching, adalah tersangat lah murah harganya. Lucky enough.



Cuma pointnya kat sini, TAK PAYAH lah letak wording FREE SEATS. Bila tagline "free", automatically semua org expect there will be no payment required at all lah kan? Memang logic pun nak fikir macam tu. So, rasenya it's time lah for Air Asia to change the tagline. Jangan lah guna word FREE, guna CHEAP, REDUCED or DISCOUNTED price better lah kot. So customer tak rasa di tipu. 



Kita as customer pun kena fikir logic sama lah, benda kapal terbang, bukan basikal, banyak makan cost untuk maintain. So memang tak dapat lah jep kalau kau sedap nak pergi berjalan sana sini tapi tak nak keluar duit satu sen pun.

No comments:

Post a Comment