Online Business

Aku adalah manusia yang paling suka beli barang-barang online *yang aku berkenan lah. Every month, at least, mesti ada 3-4 barang yang aku beli through online. Dari barang yang mengarut, sampai lah barang yang betul2 aku guna.

Seller online ni pun ada macam-macam. Ada yang sangat customer oriented, ada yang belagakgilababi, ada yang sopan, ada yang sangat baik, money oriented and etc.

Aku ada experiences deal with all those.

1. Customer Oriented
  •  Memang lah seller semua ada satu je dalam kepala. Nak untung. Tipulah kalau meniaga tak nak untung kan? Tapi, kalau tak ada customer, celah mana nak dapat untung senah?
  • Ada one incident ni, seller tersalah post barang. Aku mintak yang color lain, dia tersalah hantar. Memang lah disappointed at first. Tapi bila aku communicate balik dengan seller, and she knows how to tackle the issue effectively, rasa menyirap tu takkan last lama sangat lah kan.
  • Contoh: Dah tahu dia buat silap, dia admit and try her level best to fix the mistake. Sampai aku pulak jadi malas nak fikir how to rectify the problem. Hahaa.. Beriya dia bagi other alternatives, suruh aku pilih design lain, warna lain, return balik barang, cost dia support and etc. Tapi aku kan tak suka bab susah payah. Plus, barang aku beli tak mahal mana, so aku rasa tak worth it lah aku nak beriya sangat kan. Aku just accept je barang yang dia bagi tu, even salah. 

Kalau nak dapat best services (both before and after), pergi search Elooke kat IG. Owner dia sangat concern about customers satisfaction. It's not about money alone.

2. Belagak-gila-babi
  • Ini category Account IG/ Blog/ FB dia ada ramai gila followers, or product dia pernah di review or promoted by Artis Malaysia ni. Kalau seller yang macam ini, kalau kau tanya about the product, which sebenarnya dia dah tulis terang-terang kat caption tu, kau yang malas-nak-baca, dia akan terus meletop. Dia tak akan jawab soalan kau, tapi akan reply comment kau dengan "Pls..Pls...Pls..read the caption". Kalau nasib kau tak baik, dia pakai all CAPS LOCK.
  •  Ada sorang famous blogger ni, jual frame, aku hantar lah aku punya request with complete details as per requested by them. Konon nak permudahkan kerja dia, and nak prove aku jenis orang yang-paham-bahasa. Dah hantar, aku tunggu reply tak ada apa..senyap sunyi. Lepas sebulan setengah macam tu, which aku pun dah lupa aku ade place order dengan dia, tiba-tiba dia reply email aku: 
" Please make your payment before XXXXX, if not your order will be cancelled."
  • Babi tak? Abah kau mengajar? Dah lah kau ambil masa like forever nak reply email customer kau, sorry pun tak ada, tetiba nak ugut-ugut pulak. Pergi lah jahanam. Banyak lagi kedai lain. Babai!
3. Sopan
  • Yang ni biasanyan jenis mak-mak. Baik je approach, explain details product dia semua dengan clear. Macam mana nak buat payment, semua dia bagitahu as if kita tak tahu apa-apa.
  • Contoh: 
 
Sopan kan? Rase sejuk je hati nak beli kat beliau. Siap introduce diri, bagitahu product dia apa, lengkap!

4. Sangat Baik
  • Yang ni jenis online seller yang tak berkira. Boleh dapat mutual agreement supaya dia as a seller tak rugi, and we as customer puas hati. Bukan lah jenis, ah...peduli apa, janji aku untung. Dia akan advice ape yang dia rasa bagus untuk kita, apa yang tak. Not only for the sake of selling their product/ services only. Bagus kan? 
  • Contoh: Aku ada hire service dari dia ni. Jumpa service dia through internet je. You know lah, blog ke fb ke, sometimes ada loads of info. Aku terlepas pandang bab delivery charges. The owner kata ada stated dalam blog and FB dia, tapi aku tak perasan.
  • Instead of dia charge aku, dia waive the delivery cost. Even RM50 je, tapi it means a lot tau untuk sesetengah orang. Rase special sangat. See? Small things can make a difference.
 
  • So, we all dapat lah mutual agreement untuk majlis aqiqah anak aku. Aku tempah buaian berendoi ini dekat dia. Pelamin dia pon the bomb!

 

5. Money Oriented
  • Seller jenis macam ini, memang aku rasa straight to the point. Aku jual barang, kau bayar, aku dapat duit. Dah. Yang lain belakang kira. Tak tahu lah kalau orang lain okay dengan cara macam ni, tapi aku, seriously aku tak akan beli. Kau tak berjaya pikat hati aku pun as a buyer. 
  • Contoh:
  •  Aku baru tanya je kot berapa RM, kau dah menggelupur bagi bank account, suruh transfer. Pastu siap suruh aku message alert kau lagi. Sorry lah bang! memang I tak nak lah beli kalau macam gini gayanya. Guna lah communication skills sikit untuk attract customer. Takde customer macam mana nak buat sales?
6. Penipu
  • Awas! bila melibatkan duit, pasti lah ada penipu. So far baru sekali ni je lah aku kena tipu. Mungkin salah aku lah jugak, tak terfikir nak check. Masalah aku adalah, bila benda harga murah, aku tak letak expectation tinggi. Tengok sekali, rasa suka, zapp..aku beli.
  • Aku bukan jenis cerewet sangat lah, barang kalau 10-20 ringgit, nak request macam2 kat seller. I know how it feels bila dapat customer super cerewet. Nak quality at level 10. tapi bayar nak kalau boleh 0.001 je. Akal letak mana bro?
 

Tak tahu nak cakap apa. English aku yang terok sangat sampai tak faham apa wording kat baju ni ke macam mana ni? Ada sesiapa boleh terangkan maksudnya? Aku belanja KFC!

No comments:

Post a Comment